Sumo Balans Spel – Afsluiting – 25.6

Soort leerstof: Balans spel
Doelgroep: Alle leeftijden

Maak op de mat met behulp van papiertape een grote cirkel van ongeveer 2
meter doorsnede. Wie geen papiertape heeft(bouwmarkt) kan ook enkele “oude”
banden gebruiken. Dit is echter minder praktisch omdat de judoka’s met de voeten
in de band blijven haken.

A13

Twee judoka’s nemen plaats in de cirkel.
Opdracht probeer de ander uit de cirkel te duwen/trekken
Variatie: maak gebruik van judoworpen

Variatie:
Jasjes uit.

 

Kleuters:

Japan is een eiland en is dus omgeven door zee. Zwem, roei of vlieg naar het eiland. ( je kunt niet over water lopen) Als je af bent moet je naar de waslijn gaan en twee wasknijpers pakken om met je oren aan de waslijn te gaan hangen ( wat een super foto levert zo’n waslijn met kleuters toch op ;-). Hola! let op de wasknijpers mogen pas van de oren als de sensei zegt dat de judoka droog is….

 

Continue reading …

Spel – Surfen +10jr

Soort oefenstof:  teamwork /ukemi
Doelgroep: Alle leeftijden

Tweetallen gaan tegenover elkaar staan zodat we een lange rij krijgen.

De koppels pakken elkaars polsen kruislinks vast en vormen samen een lange rups..

Het koppel helemaal links, kruipt om de beurt over de handen van de groep. “Crowd Surfen”.
Wanneer de judoka aan het einde van de rups is aangekomen rolt hij ervan af met een judorol.
Vervolgens sluit hij snel voor aan de rups aan en vormt met de volgende judoka een nieuw tweetal.

Je kunt er makkelijk een competitie van maken door de tijd op te nemen hoelang de groep er over doet om de overkant van de mat te halen.

Continue reading …

Inleiding – Uchikomi vormen – Inleiding 17.1

Soort Leerstof: Uchikomi vormen
Doelgroep: Alle leeftijden 

  • Shuttle-Uchikomi
    Tori en Uke staan op de matrand. Tori start met
    inzetten bij de eerste toon en sopt bij de volgende matrand. Hij moet minimaal
    4x hebben ingezet als de werkafstand 8m is.(hij zet dus om de 2m in). Bij de
    volgende toon zet de andere judoka in. Variatie: Links, rechts, andere
    worp.
    shuttle run test
  • Om beurten indraaien
    Uke en Tori leggen de armen bij elkaar op de
    schouder. Om beurten draaien ze nu Links en Rechts in. Variatie: Pakken elkaar
    met allebei de handen aan de revers vast en draaien Tsuri-Komi-Goshi Links en
    Rechts in.
  • Indraaien met optillen.
    Elke keer als Tori indraait tilt hij Uke
    even op.
  • Andere combinaties kunnen zijn:
    Vanuit Stand, uke beweegt voor of
    achterwaarts. Of ze bewegen vrij over de mat.
    5x Rechts inzetten – wisselen,
    daarna 5x Links inzetten.
    Nr.1 inzetten – Nr. 2 inzetten zonder over te
    pakken 10x daarna links inzetten
  • Tijd werpen of indraaien
    Spreek een bepaalde tijd af en tel het
    aantal dat je indraait.
  • Estafette vorm. (met drietallen)
    Tori zet een aantal keren (op
    tijd) in. Daarna rent uke naar de overkant waar de andere staat te wachten.
    Hij/zij doet hetzelfde alf vooraf gaand.

Continue reading …

Spel – Grijp de band – Slot – 8.6

Werklijn

We maken twee partijen. ( werklijn)

  • Elke judoka in een partij krijgt een nummer.
  • In het midden tussen beide partijen in ligt een band.
  • De sensei roept een nummer waardoor een judoka van elke partij probeert de band te pakken en deze te brengen naar de teamgenoten voordat hij door de ander getikt wordt. Wanneer dit lukt krijgt het team een punt
  • Als je tegenstander je tikt nadat je de band hebt gepakt, is het punt voor je tegenstander.

Continue reading …

Ne waza Passeertechniek – Situationeel – Kern – 25.4

Een kern met als thema: Situationeel Ne waza, Passeertechnieken. Gecombineerd met Kesa Gatame

Als onderdeel van de samurai les: Samurai is lomp en zwaar, weten we nog? valt op billen en tori zit tussen knieën.

We oefenen de passeertechniek waarbij tori over de neergestreken knie van uke passeert terwijl hij controle houd over uke.

uke rug
Passeertechniek%20uit%20gevangenis1

Continue reading …

(K)O uchi Gari – Kern –

Een kern met als thema: Het op verschillende manieren uitvoeren (K)O-Uchi-Gari

O Uchi Gari

O Uchi Gari

Continue reading …

Website update sept 2018

I am working on the website as we speak.

  • Bi langual Dutch and English
  • Lesson generator is updated
  • Nice stuff for kids like video’s and colouring pages
  • New layout
  • responsive to all browsers

It will take some time…so…

Continue reading …

De judorol

Wat is goed en wat is slecht voor de judoka? Hoe voorkom ik blessure's?
Hoe leer ik de judorol zo aan dat de judoka redelijk recht vooruit rolt en niet over de zijkant wegdraaid?

Continue reading …

De Ashi Barai met overname – Kern – 7.3

De Ashi Barai

361
Omschrijving
Het vegen van uke’s voorste voet net voordat uke deze neerplaats tijdens het stappen. Het vegen van de voet gebeurt met de binnenkant van tori’s tegenovergestelde voet van buiten naar binnen. Tegenovergestelde voet betekent hier de linker voet van uke en de rechter voet van tori of anders om.
Criteria waaraan voldaan dient te worden bij het goed uitvoeren van de techniek
Leeftijd t/m 8 jaarNieuwkomers Leeftijd t/m 10 jaar Leeftijd vanaf 11 jaar
Beginsituatie
Tori en uke hebben de basis pakking vast. Tori en uke maken gebruik van verschillende pakkingen.
Moment
Nieuwkomers plaatsen de te vegen voet voor de andere voet (migi/hidari-shizentai). Rest laat uke naar voren stappen maar uke mag de voet vervolgens neerzetten alvorens geworpen te worden Tori weet het moment van de worp te bepalen doordat hij reageert op een naar voren stappende uke of doordat hij uke uitlokt om naar voren te stappen.

 

Manier
Tori heeft gezorgd dat hij met de binnenkant van zijn voet de tegenovergestelde voet van uke aan de zijkant aantikt. Tori veegt met de binnenkant van zijn voet de nog door uke neer te plaatsen voet op hoogte van diens enkel weg.
Balans
Tori trekt bij het aantikken van uke’s voet aan diens arm. Tori weet uke op het juiste moment uit balans te brengen door gebruik te maken van zijn beide armen.
Controle / Vervolging
Tori houd uke op na het uitvoeren van de worp. Tori houd uke op na het uitvoeren van de worp, zonder daarbij zelf het balans te verliezen

Continue reading …

Ne waza Passeertechniek – Situationeel – Kern – 1.4

Een kern met als thema: Situationeel Ne waza, Passeertechnieken. Gecombineerd met Kesa Gatame

Als onderdeel van de samurai les: Samurai is lomp en zwaar, weten we nog? valt op billen en tori zit tussen knieën.

We oefenen de passeertechniek waarbij tori over de neergestreken knie van uke passeert terwijl hij controle houd over uke.

uke rug
 Passeertechniek%20uit%20gevangenis1

Continue reading …

O Soto Gari – K – 2.3

Een kern met als thema: Het op verschillende manieren uitvoeren (K)O-Uchi-Gari

O Uchi Gari

026

Continue reading …

De Ashi Barai – Kern

De Ashi Barai

361
Omschrijving
Het vegen van uke’s voorste voet net voordat uke deze neerplaats tijdens het stappen. Het vegen van de voet gebeurt met de binnenkant van tori’s tegenovergestelde voet van buiten naar binnen. Tegenovergestelde voet betekent hier de linker voet van uke en de rechter voet van tori of anders om.
Criteria waaraan voldaan dient te worden bij het goed uitvoeren van de techniek
Leeftijd t/m 8 jaarNieuwkomers Leeftijd t/m 10 jaar Leeftijd vanaf 11 jaar
Beginsituatie
Tori en uke hebben de basis pakking vast. Tori en uke maken gebruik van verschillende pakkingen.
Moment
Nieuwkomers plaatsen de te vegen voet voor de andere voet (migi/hidari-shizentai). Rest laat uke naar voren stappen maar uke mag de voet vervolgens neerzetten alvorens geworpen te worden Tori weet het moment van de worp te bepalen doordat hij reageert op een naar voren stappende uke of doordat hij uke uitlokt om naar voren te stappen.

 

 

 

Manier
Tori heeft gezorgd dat hij met de binnenkant van zijn voet de tegenovergestelde voet van uke aan de zijkant aantikt. Tori veegt met de binnenkant van zijn voet de nog door uke neer te plaatsen voet op hoogte van diens enkel weg.
Balans
Tori trekt bij het aantikken van uke’s voet aan diens arm. Tori weet uke op het juiste moment uit balans te brengen door gebruik te maken van zijn beide armen.
Controle / Vervolging
Tori houd uke op na het uitvoeren van de worp.

 

Tori houd uke op na het uitvoeren van de worp, zonder daarbij zelf het balans te verliezen

Continue reading …

Warming up 2 Kleuterlessen Samurai 1 – 1.2

Themales
Als inleiding voor een kleuterlesje het thema Samurai.

Spreek af dat een handeklap van de Sensei betekend dat alle samurais gaan slapen, dwz dat ze hun activiteit stoppen en luisteren naar de Sensei. Dit kun je dan de gehele les gebruiken.

Deze inleiding is een deel van de gehele themales: Samurais. De kern van de les zal draaien om o-uchi gari en Ko-uchi-gari.

Voor deze warmingup beperken we ons tot:

A11

Zitten staan
Op commando van Sensei zitten en weer staan zonder handen te gebruiken.
– Eerst alleen
– Samen werken

Trekken
– Probeer de ander naar de rode rond te trekken|
– Niet omverwacht los laten!

Duwen
– Probeer de ander naar de rode rand te trekken.

De worp
Let op de stand van uke bij het trek- en duw spel. Bepaal aan de hand van hoe uke stapt, of je het beste o-uchi-gari of beter ko-uchi-gari kunt maken.

Continue reading …

Warming up Kleuterlessen Samurai – 1.1

Themales
Als inleiding voor een kleuterlesje het thema Samurai.

Spreek af dat een handeklap van de Sensei betekend dat alle samurais gaan slapen, dwz dat ze hun activiteit stoppen en luisteren naar de Sensei. Dit kun je dan de gehele les gebruiken.

Deze inleiding is een deel van de gehele themales: Samurais. De kern van de les zal draaien om o-uchi gari en Ko-uchi-gari.

Voor deze warmingup beperken we ons tot:

kriskras

Rennen:
Kriskras door elkaar lopen als samurai. Samurais zijn lomp en zwaar en bewegen een beetje sloom omdat ze een zwaar harnas dragen.

Lopen
Lopen in Ruiterstand. Om hun beenspieren te trainen lopen ze vaak in ruiterstand over de mat

Ukemi
Wanneer ze een andere Samurai tegenkomen klappen ze elkaar in de handen ( high five met twee handen)en vallen dan achteruit–>  valbreken. Wel eerst om kijken om je veilig kunt vallen

Continue reading …

Japanse Dag

Japanse Dag

Deze themales kan gebruikt worden om de oorsprong van het judo duidelijk te maken aan de kids. In plaats van het reguliere judo uurtje maar je een lange les bv. 2 uur waarin alle judoka´s aanwezig zijn. Op de Japanse dag worden Japanse kenmerken naar voren gebracht. Aan het einde van de dag krijgen de judokids natuurlijk een certificaat van deelname. Bedenk zelf een aantal thema’s die hierbij aansluiten. Hieronder volgen een aantal voorbeelden.

Naam in Japans
Ergens in de dojo staat een tafel (of kraampje) waar de judoka zijn eigen naam in het Japans kan laten vertalen. Het spannendste is om een ‘echte Japanner’ te vinden die dit kan realiseren. Wellicht kun je er een “vinden” in een plaatselijk restaurant of een inburgercursus…Zelf heb ik iemand gevonden via mijn social network. Als je geen japanner kunt vinden of ook niet iemand die het Japanse naamschrift beheerst, denk dan een aan google. Met google translate en een printer kom je ook een heel eind.. niet zo spannend als een echte Japanner in kimono maar het is een mogelijkheid

Sumu Worstelen.
Gebruik het sumu-spel zoals elders op deze site omschreven. Zelf heb ik hiervoor bij een bazar, 2 opblaasbare sumu-pakken gekocht om het spel een extra draai te geven.

Sake drinken
Japanners drinken rijstwijn) SAKÉ, koop bij de Action o.i.d. een paar kleine rijstwijn glazen of iets wat er op lijkt en schenk voor de ouders een glaasje echte SAKÉ en voor de judokids bitterlemon o.i.d… mag best een beetje vies zijn 😉 Een dappere samoerai durft ook dat te drinken. ( Natuurlijk schenken we geen alcohol aan kids, ook niet aan dappere samoerais)

Verkoop Japanse slippers
Wellicht een kans voor de judoka’s om de slippers te vernieuwen, bied Japanse slippers te koop aan ( ze kosten maar een paar euro bij firma’s als Matsuru e.a. en je kunt wellicht de clubkas spekken)

Samoerai
Ken je iemand die een samoerai harnas heeft? b.v. van carnaval? dan nodig je hem natuurlijk uit

Beamer
Op de achtergrond speel je via een beamer en labtop een promofilm af over judo. Dit kan bijvoorbeeld deze zijn: Kyoto University Judo Promo

Muziek
Zowel voor de les als warm welkom of tijdens de les om de sfeer te creëren gebruik je een MP3 speler o.i.d. om Japanse klanken te laten horen. Meditatiemuziek is genoeg op internet te vinden. Eventueel ook te koop bij Intratuin of De Tuinen e.a.

Creëer een fotomoment
Een event als deze wil je vastleggen op de gevoelige plaat zodat iedereen een herinnering mee naar huis kan nemen. Dit kun je doen door genoeg foto’s gedurende de dag te maken maar het creëren van een fotomoment is wellicht beter. Je had toch die samoerai over de vloer? Of dat sumu-pak? Wellicht ben je in het bezit van een Bokken( houten zwaard) of een katana van het Kime no Kata? Nee, Dan was er toch die echte Japanner in Kimono? Mooi! Dan kan iedereen met hem op de foto. Het is wel handig als je de foto kunt maken voor een mooie achtergrond. Hang een poster of club logo op.Voor de echte fotograaf hobbyist hangt er natuurlijk een blauw of groen doek op de achtergrond en kunnen we deze achteraf vervangen door een Japanse tempel o.i.d. De foto kun je digitaal verstreken maar nog beter, je kunt ze inlijsten in een judolijst…en ziedaar weer een  kans om de clubkas te spekken.

Wedstrijd Judo pak vouwen
Een judo pak kun je na de les gewoon in je tas proppen en hopen dat mama of papa ‘m er thuis uithaalt en in de was doet…toch? Het kan echt beter! Leer de judoka’s aan om hun pak op te vouwen, op zijn Japans. Maak er zelfs een wedstrijd van één tegen één of met een groep…wie is het snelste?

Wedstrijd eten met stokjes
Met een rijstkoker kun je in eek keer een grote portie rijst ( 1 pak) koken…Het kan ook met iets anders maar rijst is wel zo Japans. Zorg voor een paar wegwerp schaaltjes en genoeg stokjes… Wie kan het snelste zijn kommetje leeg eten met stokjes?

Judobroek hangen
Hang een of meer judobroeken op aan het plafond, de ringen/touwen van de gymzaal, de rekstok, en je kunt een wedstrijd “judobroek hangen” organiseren. één tegen één of de langste tijd…

Ninja Sluipen
Ben jij zo stil als een Japanse huurmoordenaar? Sluip onder een parcours door wie is als snelste bij de eindstreep. één tegen één of de langste tijd…

Shiroken
Japanse Ninja’s staan bekend om hun doeltreffendheid van de ( in ons geval plastic of stof) werpsterren. Hoeveel sterren gooi je in de bak/ring etc.

Japans boogschieten
Wil je ook iets voor de grotere judoka? Zorg dan dat je iemand over de vloer hebt die aan Japans boogschieten doet. Al is het maar vanwege de Japanse klederdracht of aikido-outfit en de mooie grote boog. Bespreek wel eerst de veiligheid met de persoon in kwestie.

Sushi
Wanneer het budget het toelaat mag sushi natuurlijk niet ontbreken. Sushi te duur? Maak dan een grote puzzel van een sushi foto. Wie lost deze het snelst op?

Continue reading …

Spel – Klap of Tik

Onderstaande spel heb ik gedaan met een groep van 22 judoka’s:

1 tikker begint buiten de kring
1 renner begint in de kring.
De kinderen in de kring moeten elkaar bij de handen vast blijven houden, altijd!
De trainer geeft start signaal waarna de tikker de renner moet tikken.
Op commando van de trainer ( Handklap), moet iedereen in de kring gaan zitten danwel staan.

klap-en-tik

De trainer bepaald dus het moment dat dit gebeurd en kan zo een tikker en/of renner insluiten in de kring.
De tikker nog de renner mogen niet onder de kring door kruipen.

Varient: één iemand in de groep bepaald wanneer zitten /staan door dit te roepen. Hierbij geldt dat de groep maximaal 5 seconden mag blijven staan

 

Continue reading …