Oefeningen voor tweetallen

Soort oefenstof:  warming up
Doelgroep: Alle leeftijden

Til oefeningen
Trek- Duw- en Balans oefeningen
Behendigheids oefeningen
Ukemi oefeningen
Moe maak oefeningen
Diverse oefeningen

 

Til oefeningen

  • Tori tilt uke in heupworp en loopt met uke op zijn rug naar de overkant van de mat. Daar wisselen en terug lopen.
  • Tori neemt uke op zijn rug en loopt naar de overkant.(Paardje rijden). Daar wisselen en weer terug.
  • Tori neemt uke in Kata garuma en loopt naar de overkant. Daar wisselen en weer terug.
  • Uke maakt lichtsteun. Tori pakt de enkels van uke zodat de bekende kuiwagen ontstaat. Tori loopt met de kruiwagen naar de overkant. Daar aangekomen kiept Tori de kruiwagen leeg door uke op de rug te draaien. Uke maakt een nette zijwaartse val

Terug naar overzicht

 

Trek- Duw en Balans oefeningen

  • Uke en tori staan in het midden van de mat tegenover elkaar met de handpalmen tegen elkaar. Duw de ander naar de rode rand zonder tai-sabaki te maken. Variatie met verschillende judopakkingen en/of vanuit hurkzit
  • Uke en tori staan in het midden van de mat tegenover elkaar. Ze hebben elkaar vast bij de handen/polsen. Trek de ander naar de rode rand. Stop op rode rand en niet onverwacht los laten! Variatie met verschillende judopakkingen en/of vanuit hurkzit
  • Uke en tori staan op een been en hebben de standaard judopakking vast. Probeer de ander uit balans te krijgen zodat hij zijn voet op de grond zet.
  • Uke en tori staan met de rug naar elkaar toe. De handen worden niet gebruikt. Probeer de ander met je zitvlak uit balans te brengen zonder dat je de eigen voeten verplaatst.
  • Uke en tori staan tegenover elkaar en kijken elkaar aan. Ze hebben hun armen achter hun hoofd. Probeer met de ellebogen de ander achteruit te duwen.
  • Uke en tori staan tegenover elkaar op schouderbreedte. Uke heeft zijn handen gestrekt naast zijn lichaam. Tori ligt zijn handen op de polsen van uke zonder deze beet te pakken. Uke brengt langzaam zijn gestrekte armen boven zijn hoofd. Tori geeft weerstand. Kan ook anders om.
  • Uke en tori staan tegenover elkaar en hebben de standaard pakking vast. Tussen hun ligt een bal. opdracht is om de ander op de bal te laten zitten.

 

Behendigheids oefeningen

  • Uke zit op de rug van tori in ruiters zit. Uke moet proberen de grond aan te tikken met een hand zonder er af te vallen. Wie tikt het vaakst?
  • Uke zit op de rug van tori in ruiters zit. Uke moet proberen om eenmaal rond uke te klimmen (rondom romp) zonder de grond te raken.
  • Uke zit op de rug van tori in ruiters zit. Uke moet proberen om eenmaal over uke te klimmen in de lengte richting zonder de grond te raken.
  • Uke ligt op de rug. Tori staat aan het hoofd van uke. Uke strekt zijn benen in de lucht zodat tori de enkels beet kan pakken. Uke pakt ook de enkels van tori vast. Nu samen koprollen maken.

 

Ukemi

  • Tori maakt bokzit. Uke pakt met zijn rechter hand de kraag van tori vast en met zijn linker hand de linker arm tori. Uke maakt nu een voorwaartse rol over de bok echter in slow motion. Wie kan het langst in de lucht blijven hangen?
  • Uke en tori hebben elkaar vast in standaard pakking. Tori heeft uke stevig beet. Uke springt nu zelf op en gaat aan tori hangen waarna hij een zijwaartse val maakt. ( Okuri ashi barai)
  • Tori heeft uke bij met de de rechter hand bij de revers vast( Links uke) en met zijn linker hand aan het einde van de rechter mouw uke. Tori loopt nu twee passen achteruit en maakt dan tai sabaki (weg draaien).Uke maakt nu een voorwaartse rol. Tori blijft de mouw van uke tijdend de rol vast houden.

 

Moe maken

  • Uke en tori leggen bij elkaar de handen op de schouders. Samen springen.
  • Uke en tori leggen bij elkaar de handen op de schouders. Nu tijdens het springen de ander met been in zij aantikken.Eerst links dan gelijk rechts. ( uke en tori simultaan)
  • Uke en tori hebben vast in standaard pakking. Met de linker voet tikt Tori de binnen kant van het rechter been Uke aan. En rechts net anders om. (Sumi Gaeshi). Ook deze oefening kan simultaan door uke en tori uitgevoerd worden.
  • Uke en Tori staan tegenover elkaar in spreidstand. 1 meter afstand. Ze vouwen de handen in elkaar. In een rustig tempo nu de molenwiek oefening.
  • Tori ligt op de rug en strekt zijn armen recht in de lucht. Uke plaats de handen op die van tori en maakt zo een lig steun over tori. Terwijl tori zijn handen constant gestrekt houd, maakt uke een aantal push ups. Dit werkt ook anders om.
  • Uke staat rechtop. Tori maakt een lig steun maar plaatst hierbij zijn voeten op de schouders van uke. Tori kan push ups maken terwijl uke kniebuigingen kan maken.
  • Uke maakt een omgekeerde lig steun. ( rug op de mat, gezicht omhoog.) Tori pakt de enkels van uke beet en teilt deze op ter hoogte van zijn eigen band. Uke maakt nu omgekeerde push ups.
  • Uke staat rechtop en strekt zijn armen vooruit. Tori maakt een handstand richting uke. Uke pakt tijdens de handstand snel de enkels van tori vast. Uke zakt door zijn armen en weer terug.
  • Uke en tori zitten met de ruggen tegen elkaar. Nu samen opstaan en weer zitten zonder het rug contact te verliezen.
  • Uke maakt lig steun. Tori staat tussen de benen van uke.(gezicht naar uke toe). Tori pakt de bovenbenen van uke vast en tilt uke zo op ter hoogte van zijn band. Uke plaatst nu zijn handen in de nek en maakt buikspier oefeningen.
  • Uke ligt op de rug en heeft zijn benen opgetrokken in de lucht. Tori staat voor uke(benen) en kijkt uke aan. Tori laat zich langzaam vooruit vallen op de benen van uke. De voeten van uke worden in de zij (band) van tori geplaatst. Tori staat nu onder een hoek van 45 °. Uke drukt tori nu door zijn benen te strekken.
  • Uke en tori zitten hurkzit tegen over elkaar en hebben elkaar vast in de standaard pakking. samen nu een rondje huppen.
  • Tori ligt op de rug en uke zit tussen zijn knieën. Tori tikt nu om en om de rechter en linker bil aan van uke.(ebi) Variatie met aanzetten ude-garami

 

Diverse oefeningen

  • Uke en Tori liggen op de buik tegenover elkaar op de mat. De linker hand ligt naast de eigen band plat op de grond. De rechter handen houden elkaar vast. Armpje drukken. Wie is het sterkst van de groep? Kan hij dit ook links?
  • Uke en tori liggen met de voeten naar elkaar toe. Ze liggen net vergenoeg van elkaar af zodat ze de voeten in de lucht tegen elkaar kunnen zetten met gebogen benen. Maak een beweging alsof je aan het fietsen bent.
  • Uke heeft met zijn benen een bal ingeklemd, tori moet proberen de bal af te pakken.