De judorol

Het aanleren van de judorol – De invalshoeken.

“Wat is goed en wat is slecht voor de judoka? Hoe voorkom ik blessure’s?
Hoe leer ik de judorol zo aan dat de judoka redelijk recht vooruit rolt en niet over de zijkant wegdraaid?”

 

Dit zijn slechts een paar voorbeelden van vragen waar leraren tegenaan lopen bij het aanleren van de judorol.
In de loop der jaren ben ik er achtergekomen dat er geen universele methode bestaat om een goede judorol bij kleuters ( en kinderen tot ongeveer 10 jaar) aan te leren. Wel heb ik door de jaren heen, voor mezelf een aantal speerpunten ontdekt waarmee ik het aanleren van de voorwaartse judorol onder controlle kan houden. Ook deze speerpunten vormen geen eenzijdige methodiek, laat dat duidelijk zijn.

Regel 1: Judo moet leuk zijn, doe niets wat je niet durft!
De voorwaartse rol is niet alleen het moeilijkste om aan te leren maar is ook de door kinderen meest gevreeste valtechniek. Het “over hun hoofd” kieperen waarbij men zich ook nog eens moet afzetten met de benen wekt bij veel beginnende judoka’s angst op. Het is goed om een kind te motiveren om het te proberen maar het is uit den boze om te eisen dat een kind deze techniek uitvoert wanneer je merkt dat hij bang is.  Judo moet leuk zijn en het moet geen angst inboezemmen. Zoek eerder een manier waarop je een angstige judoka toch kunt betrekken bij de oefening door deze bijvoorbeeld aan te passen.

Regel 2: Het rechtvooruit rollen zonder op je nek of hoofd te steunen is belangrijker dan de hand insteken om over te rollen. De meeste judoka’s krijgen al van kleins af aan het idee aangepraat de de judorol over een schouder moet rollen en niet over je hoofd. Makkelijker gezegd dan gedaan! Praktijk: kleuters plaatsen de rechter voet voor, zetten hun linker hand netjes op de mat en steken hun rechter hand voor de linker langs….so far so good…en dan gaat het mis…de kleuter duwt zijn schouder richting de mat want daar moets hij over rollen …en rolt vervolgens niet over deze schouder maar maakt een draai van 90 graden over zijn lengte as waardoor hij als het ware zijwaarts afrolt en dan ook nog eens met de verkeerde hand afslaat….zucht!…Les op les probeer je het maar er in te hameren en hoop je dat het ooit uiteindelijk wel goed komt…Jammer! Ik ben dan ook al snel van deze methode van aanleren afgestapt. Beginnede judoka’s en judoka’s die terugvallen en het genoemde patroon, leer ik eerst een “ouderwetse”gymnastiek of turnrol. Hierbij trek ik met schilderstape een lijn op de mat ( of je neemt de naad van de mat) en laat ik de judoka over deze lijn een gymnastiekrol maken. Hierbij let ik erop dat ze niet op hun hoofd gaan staan en dat ze zichzelf bij de rol niet op hun nek laten “ploffen”. Deze gymnastiekrol hebben ze in vergelijking tot de judorol echt vele malen sneller onder de knie. Zodra ze door hebben dat ze mooi recht over de lijn kunnen rollen en enkele lessen verder zijn….introduceer ik enkele modificatie’s zodat deze turnrol langzaam overgaat tot een judorol. Het resultaat is dat iedereen voor oranje band en hoger ( of waar jij als leraar dat belangrijk vindt) een mooie correcte judorol laat zien.

Regel 3: Het afslaan is belangrijk
Voor de kleuters in het bijzonder, lijkt het afslaan bij de judorol in hun beleving, een overbodige en onnodige handeling. Liever lui dan moe zullen we maar zeggen. Afslaan is belangrijker dan ze denken! Het moet een automatische worden die je je hele judoleven nog zult gebruiken. Afleren is altijd lastiger dan aanleren..

Regel 4: Het opstaan met de juiste voet
Wanneer de gymnastiekrol is getransformeerd tot judorol en de judoka lijkt deze redelijk goed te beheersten, is de tijd aangebroken om aandacht te besteden aan het voetenwerk. De voet welke aan het begin van de rol achter staat, is tevens de voet welke de judoka gebruikt om na de rol en in een beweging op te staan. ( gestrekt been). Bij de lagere banden misschien minder belangrijk maar dat zal niet altijd zo blijven. Het juist vallen is met name belangrijk bij het vallen van sutemi waza technieken. En ook hier is het zo dat het juist aanleren beter gaat dan later het foutieve weer afleren.

 

Hulpmiddelen

 

Fysiobal gebruiken

over bok klimmen en laten tuimelen

helend vlak