Author: Mark Donners
Do you recognize judoka’s outside the dojo?
Can you recognize them outside the dojo? People who do judo I mean. Men, woman and children who study and practice the arts of judo. Wait, do you think you would? Do these athletes behave any different in comparison to people who don’t do judo?
Sumo Balans Spel – Afsluiting – 25.6
Doelgroep: Alle leeftijden
Maak op de mat met behulp van papiertape een grote cirkel van ongeveer 2
meter doorsnede. Wie geen papiertape heeft(bouwmarkt) kan ook enkele “oude”
banden gebruiken. Dit is echter minder praktisch omdat de judoka’s met de voeten
in de band blijven haken.
Twee judoka’s nemen plaats in de cirkel.
Opdracht probeer de ander uit de cirkel te duwen/trekken
Variatie: maak gebruik van judoworpen
Variatie:
Jasjes uit.
Kleuters:
Japan is een eiland en is dus omgeven door zee. Zwem, roei of vlieg naar het eiland. ( je kunt niet over water lopen) Als je af bent moet je naar de waslijn gaan en twee wasknijpers pakken om met je oren aan de waslijn te gaan hangen ( wat een super foto levert zo’n waslijn met kleuters toch op ;-). Hola! let op de wasknijpers mogen pas van de oren als de sensei zegt dat de judoka droog is….
Rivierenoversteekspel – Inleiding Kantelingen
Doelgroep: Alle leeftijden
Enkele judoka’s zitten in het midden van de mat. Zij zijn de krokodillen. De andere judoka’s zitten aan de rand van de mat en moeten de rivier oversteken binnen een bepaalde tijd.
Spel – Surfen +10jr
Doelgroep: Alle leeftijden
Tweetallen gaan tegenover elkaar staan zodat we een lange rij krijgen.
De koppels pakken elkaars polsen kruislinks vast en vormen samen een lange rups..
Het koppel helemaal links, kruipt om de beurt over de handen van de groep. “Crowd Surfen”.
Wanneer de judoka aan het einde van de rups is aangekomen rolt hij ervan af met een judorol.
Vervolgens sluit hij snel voor aan de rups aan en vormt met de volgende judoka een nieuw tweetal.
Je kunt er makkelijk een competitie van maken door de tijd op te nemen hoelang de groep er over doet om de overkant van de mat te halen.
Duw Balans Spel Ne Waza – S
Inleiding – Uchikomi vormen – Inleiding 17.1
Doelgroep: Alle leeftijden
- Shuttle-Uchikomi
Tori en Uke staan op de matrand. Tori start met
inzetten bij de eerste toon en sopt bij de volgende matrand. Hij moet minimaal
4x hebben ingezet als de werkafstand 8m is.(hij zet dus om de 2m in). Bij de
volgende toon zet de andere judoka in. Variatie: Links, rechts, andere
worp.
shuttle run test - Om beurten indraaien
Uke en Tori leggen de armen bij elkaar op de
schouder. Om beurten draaien ze nu Links en Rechts in. Variatie: Pakken elkaar
met allebei de handen aan de revers vast en draaien Tsuri-Komi-Goshi Links en
Rechts in. - Indraaien met optillen.
Elke keer als Tori indraait tilt hij Uke
even op. - Andere combinaties kunnen zijn:
Vanuit Stand, uke beweegt voor of
achterwaarts. Of ze bewegen vrij over de mat.
5x Rechts inzetten – wisselen,
daarna 5x Links inzetten.
Nr.1 inzetten – Nr. 2 inzetten zonder over te
pakken 10x daarna links inzetten - Tijd werpen of indraaien
Spreek een bepaalde tijd af en tel het
aantal dat je indraait. - Estafette vorm. (met drietallen)
Tori zet een aantal keren (op
tijd) in. Daarna rent uke naar de overkant waar de andere staat te wachten.
Hij/zij doet hetzelfde alf vooraf gaand.
Spel – Grijp de band – Slot – 8.6

We maken twee partijen. ( werklijn)
- Elke judoka in een partij krijgt een nummer.
- In het midden tussen beide partijen in ligt een band.
- De sensei roept een nummer waardoor een judoka van elke partij probeert de band te pakken en deze te brengen naar de teamgenoten voordat hij door de ander getikt wordt. Wanneer dit lukt krijgt het team een punt
- Als je tegenstander je tikt nadat je de band hebt gepakt, is het punt voor je tegenstander.
Kata – 34.1
Kern – (Sode) Tsuri komi Goshi – Kern – 15.1
Inleiding – Op de plaats – 13.1
Kern – Tai Otoshi combi met Ko Soto Gake – Kern – 13.4
Kern – Tai Otoshi – Kern – 13.3
Kern – Tani Otoshi – Kern – 17.3
Afsluiting – Randori Tachi/Ne Waza – Afsluiting – x.5
Ne waza Passeertechniek – Situationeel – Kern – 25.4
Als onderdeel van de samurai les: Samurai is lomp en zwaar, weten we nog? valt op billen en tori zit tussen knieën.
We oefenen de passeertechniek waarbij tori over de neergestreken knie van uke passeert terwijl hij controle houd over uke.
Afsluiting – Kring Randori – 3.6
Kern – Hiza Guruma met overname – Kern – 11.3
Inleiding – Rennen – Buik/rug/zit – 11.1
Kern – Kata Gatame – Kern – 12.4
Inleiding – Judospelen – inleiding – 9.1
Kern – Yoko Shio Gatame – Kern – 8.4
Kern – Overnames met heupworpen- Kern – 8.3
Randori Ne Waza – Afsluiting – 1.5
Wie kent het niet?
Probeer ook eens om steeds vanuit een andere startsituatie te beginnen.
– Op knieën tegenover elkaar
– Uke tussen knieen tori en andersom
– Uke Bok en andersom
– Uke buik en andersom
– etc.
Valbreken vorm 1
Warming-up vanaf werklijn – 6.1
Inleiding – Oefeningen vanaf werklijn – 6.1
Inleiding – rondjes rennen – inleiding 10.1
Inleiding vanaf werklijn tbv Goshi – 8.1
Inleiding – Om de band – 7.1
Knoop van de rug – Inleiding – 5.2
Kanteling – uke bok
Kern – 3x Kanteling, uke bok-2.4
(K)O uchi Gari – Kern –
O Uchi Gari |
![]()
Continue reading …
Website update sept 2018I am working on the website as we speak.
It will take some time…so…
Continue reading …
De judorolWat is goed en wat is slecht voor de judoka? Hoe voorkom ik blessure's?
Continue reading …
Kanteling – Uke BuikDit is een deelles van de lesplanner
Kern – 2x Kanteling, uke bok-3.4
Continue reading …
How to teachNot Available at this time
Continue reading …
Touwtrekken – S – 14.6Deel van de lesplanner uk
Continue reading …
Kern – Ippon Seoi Nage / Seoi Otoshi – Kern – 25.3Dit maakt uit van de lesplanner
Continue reading …
De Ashi Barai met overname – Kern – 7.3
Continue reading …
Ne waza Passeertechniek – Situationeel – Kern – 1.4Een kern met als thema: Situationeel Ne waza, Passeertechnieken. Gecombineerd met Kesa Gatame
Als onderdeel van de samurai les: Samurai is lomp en zwaar, weten we nog? valt op billen en tori zit tussen knieën. We oefenen de passeertechniek waarbij tori over de neergestreken knie van uke passeert terwijl hij controle houd over uke.
Continue reading …
O Soto Gari – K – 2.3Een kern met als thema: Het op verschillende manieren uitvoeren (K)O-Uchi-Gari
|