Ren Spelen

Soort leerstof: Diverse Ren spelletjes
Doelgroep: alle leeftijden

Ren je rot
Bepaal een aantal vaste punten op de mat en geef deze een nummer.(bijvoorbeeld de hoeken)

  • Laat de groep naar het door jouw geroepen nummer rennen.
    Variaties zijn makkelijk in te brengen door i.p.v. te rennen te laten kruipen, hinken etc.
    Probeer ook eens i.p.v. nummers namen te gebruiken. b.v. Ippon of Hiza etc.

 

  • In, Uit over de Sloot
    Probeer zo snel mogelijk op de juiste plaats te gaan staan, wie het laatst aankomt, is af en gaat aan de kant zitten.
    In = op de rode mat, Uit = terug op de groene mat, Over = de rode mat aan de overkant van de mat.
  • Rondjes Lopen met Diverse Oefeningen
    Tijdens het lopen de commando’s: Op de buik, op de rug, hinken, springen met 2 benen naast elkaar, knie heffen, hiel aanslag, aansluit pas, kruispas.
    Kikkersprong, opdrukken, situps, buikspieroefeningen, mat achter je hoofd aantikken met je voeten, omdraaien, hurksprong, lopen op je hurken met een rechte rug door je knieën zakken en de mat aantikken om vervolgens zo hoog mogelijk te springen.
    Variatie: Op een vast teken is iedereen bevroren en staat sok stijf stil. Tijdens het bevriezen vertel je de oefening.
  • Tijdens het lopen met tweeën komen
    U ligt op zijn buik T springt eroverheen, bokspringen, , bovenbeen oef T en U pakken elkaar kruislings vast en hangen aan elkaar, T en U tikken met de andere hand de mat aan d.m.v. door de benen te zakken en komen weer omhoog. Tijdens het omhoog komen wisselen ze van arm. trek en duw spelen, T op zijn rug en U staat, U moet proberen de schouders van T aan te tikken.

 

  • Duo Run
    • Verdeel de groep in tweetallen.
    • Bepaal of laat zelf bepalen wie nummer 1 is en wie nummer 2.

      • De nummers 1 rennen voorop en de nummers 2 volgen de nummers 1. De afstand tussen het duo mag niet groter worden dan één a twee meter.
      • Op commando van leraar(b.v. handen klappen) draaien de rollen om.

       

      • Variaties zijn makkelijk in te brengen:
        kruipen, hinken, huppen, kikkersprong. etc.
        geef de judoka’s ook eens een vrije vorm van de opdracht. De nummer 2 doet de beweging van 1 na.
    • Het zes vakken spel
      Verdeel de mat in 6 vakken. Ieder vak heeft een naam van een thema bv: Beenworpen, Japanse benamingen, Heupworpen.
    • Banden Dans
      De judoka’s vormen van hun band een cirkel, die ze in het middelste gedeelte van de mat leggen. Daarna rennen ze over de buitenste matten rondjes. Op het teken van judoleraar, zoeken ze zo snel mogelijk een band op om er in te gaan staan. Na elke ronde, haalt de judoleraar banden weg, waardoor er steeds meer judoka’s afvallen.
    • Banden trap spel
      Iedereen knoopt zijn band aan de enkels. Als de tikker op je band trapt ben je af en blijf je op de plek stil staan. (Kan ook met verlos)