3 is teveel, spannend tikspel +8jr – IS Slot 17.6

Spannend tikspel met twee actieve personen. Snel reageren vereist. Dit spel kan uitstekend gebruikt worden als deel van een inleiding of als afsluiting van een les.

  • De groep verdelen in tweetallen.
  • De tweetallen gaan achter elkaar staan en vormen een kring

3 is teveel

 

 

 

 

 

 

Het rode vierkantje stelt de tikker voor en het blauwe vierkantje de renner.
De stippen stellen de rest van de groep voor. Rood probeert natuurlijk Blauw te tikken.
Zodra de renner achter een tweetal gaat staan, hoeft hij niet meer te vluchten en
draagt hij zijn taak automatisch over aan de voorste persoon.
Dit betekent dus dat de voorste persoon nu weg moet rennen om niet getikt te worden.
Wanneer de renner getikt wordt, neemt hij de rol van de tikker over.

Variaties op het spel.
Het spel kan makkelijk aangepast worden door niet de voorste persoon weg te laten rennen
wanneer er een wissel plaats vindt, maar bijvoorbeeld de middelste.

Variatie kan ook gemaakt worden door de opstelling te veranderen. Wanneer
iedereen door heeft hoe het spel werkt, kan je de tweetallen verdelen over de
mat. (In plaats van de kring)

Nog een variatie kan gemaakt worden door het spel deels uit te voeren in
ne-waza. De tweetallen liggen dan op de grond en alleen de tikker en de renner
mogen rennen. Wanneer de renner naast een tweetal gaat liggen staat de middelste
op.

Kat en muis
Het principe van bovenstaande spel kan gebruikt worden
in het kat en muis spel. Iedereen zit op handen en knieƫn. Er is een kat en een
muis. De kat probeert de muis te tikken. Wanneer de muis achter een andere
judoka gaat zitten, wordt deze de kat. De bestaande kat wordt dan de muis.